• 26 listopada 2022

Czy to możliwe, aby człowiek miał idealną sylwetkę jedząc dużo tłuszczu? Jeśli stosuje się dietę ketogeniczną, jest to możliwe. Ten sposób odżywiania się jest bardzo popularny zarówno wśród osób młodych, jak i starszych. Dlaczego? Ponieważ jest nie tylko skuteczny w odchudzaniu, ale również pozytywnie wpływa na układ krążenia i pracę mózgu. Wyjaśnimy, czym jest dieta ketogeniczna i jakie niesie ze sobą korzyści. Poznamy podstawowe przepisy kulinarne w stylu keto. Warto sprawdzić!

Dieta ketogeniczna - czym jest?

Dieta ketogeniczna została pierwotnie stworzona, aby zapobiegać atakom epilepsji. Naukowcy odkryli, że ograniczenie węglowodanów na rzecz tłuszczów było skutecznym sposobem na wyeliminowanie napadów wywołujących epilepsję w latach 30. XX wieku. W ostatnich dekadach ta zapomniana dieta ponownie zyskała na popularności dzięki dr Atkinsowi. Jednak tym razem głównym celem jest utrata wagi przy zachowaniu zdrowego organizmu.

Nazwa diety wywodzi się od ketonów, czyli ciał ketonowych. Są one wytwarzane przez wątrobę, gdy poziom glukozy jest niski. podczas diet niskowęglowodanowych. Te niepozorne związki chemiczne mogą być źródłem energii dla niemal wszystkich komórek. Ketoza to stan, w którym organizm otrzymuje "paliwo" z ketonów. Możliwe jest zmniejszenie mocy pozyskiwanej z tkanki tłuszczowej.

Podstawowe zasady diety

Tłuszcze stanowią podstawę piramidy żywieniowej dla diety ketogenicznej. Węglowodany stanowią niewielką część piramidy. Naukowcy już wcześniej opracowali zasadę 4, która określała proporcje niektórych składników w diecie keto. Oznacza to, że na każde 4g tłuszczu przypada 1 gram białka. Odpowiada to około 80-90% całości spożywanych pokarmów.

W diecie ketogenicznej istotna jest zasada stopniowej adaptacji. Powinno się to odbywać pod okiem i nadzorem dietetyka. Ważne jest, aby zauważyć, że ludzie mogą czuć się gorzej przez pierwsze kilka tygodni diety ketogenicznej. Dzieje się tak dlatego, że organizm zużywa glukozę na energię. Ciało dostosuje się do nowych nawyków żywieniowych, jeśli będziesz mieć cierpliwość. Możesz przyspieszyć ten proces, włączając do swojej diety warzywa bogate w potas, błonnik lub rosół. Pomaga to w zatrzymaniu wody w organizmie.

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna: Jakie są efekty?

Dieta ketogeniczna jest popularnym sposobem na utratę wagi. Ma ona następujące efekty:

  • Utrata masy ciała
  • Zmniejszenie uczucia głodu
  • Wyrównanie poziomu insuliny
  • Poprawa funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego
  • Lepsze funkcjonowanie nerek i wątroby
  • Niższy poziom triglicerydów
  • Zmniejszenie poziomu wody w mięśniach

Zapobieganie chorobom wieku podeszłego (Parkinson, Alzheimer). Dieta ketogeniczna może przynieść zauważalne efekty już po miesiącu. Zależy to jednak od Twojego metabolizmu i predyspozycji. Dlatego też dieta ta cieszy się dużą popularnością wśród kulturystów trenujących do zawodów.

Dieta keto - jadłospis

Choć dieta ketogeniczna skupia się na pokarmach wysokotłuszczowych, należy pamiętać o ich różnorodności. Do swojej diety powinieneś włączyć również tłuszcze roślinne, obok tych pochodzenia zwierzęcego (mięsa, ryby oraz masło, śmietana).

  • orzechy;
  • nasiona;
  • awokado;
  • olej lniany
  • oliwa z oliwek.

Białko pochodzi z mięsa, jaj i produktów mlecznych. Zwróć uwagę na to, skąd pochodzą te składniki i jak zostały przetworzone. Należy rozważyć dietę zawierającą 50 gramów lub mniej węglowodanów, przy czym większość z nich powinna pochodzić z warzyw i owoców.

Oto kilka przepisów na dietę wysokotłuszczową

Dieta ketogeniczna oferuje dużą swobodę, jeśli chodzi o jedzenie. Istnieje bardzo niewiele pokarmów, które są tu zakazane. Pozwala to na różnorodność i sprawia, że łatwo się nie nudzić. Co można jeść na diecie ketogenicznej? To tylko kilka z wielu przepisów, które można znaleźć na diecie keto:

  • Jajecznica na bekonie/pomidorach
  • Kurczak z warzywami
  • dorsz/rabarbar z brokułami;
  • Twarożek z krakersami
  • Sałatka z awokado.
Top