• 26 listopada 2022

Probiotyki pełnią wiele ważnych ról w organizmie. Mają właściwości antybakteryjne, wzmacniające i stymulujące. W tym artykule wyjaśnisz, dlaczego ważne jest, abyś zadbał o odpowiednią ilość naturalnych probiotyków w swojej diecie. Dowiesz się również o najlepszych źródłach ich występowania. Zapraszamy do poświęcenia czasu na lekturę!

Co to jest mikrobiota?

Mikrobiota odnosi się do mikroorganizmów i ich genów, które żyją w organizmie człowieka. Większość z nich można znaleźć w obrębie przewodu pokarmowego. Chociaż głównym składnikiem mikroflory jelitowej są bakterie, występują w niej również wirusy i inne organizmy. Mikrobiota jelitowa składa się z bakterii, które pełnią różne funkcje. Należą do nich trawienie, wchłanianie i regulacja procesów metabolicznych. Pomagają one również w trawieniu i rozkładzie pokarmu. Stan mikrobiomu jelitowego ma kluczowe znaczenie dla ogólnego stanu zdrowia naszego organizmu, w tym odporności i zdolności do przeciwstawiania się chorobom przewlekłym, takim jak cukrzyca czy choroby serca. Wpływa on również na nasze zdrowie i samopoczucie.

Okrężnica jest domem dla większości mikrobów jelitowych. Ich różnorodność i liczba zmienia się w czasie. Wiele czynników może wpływać na mikroflorę jelitową, w tym niewłaściwe odżywianie, stosowanie antybiotyków i używek.

Czym są bakterie probiotyczne?

Prebiotyki i probiotyki powinny być stosowane w celu utrzymania zdrowej flory jelitowej. Dla zdrowia jelit ważne jest utrzymanie równowagi pomiędzy tymi dwoma składnikami. Probiotyki (bakterie probiotyczne i bakterie kwasu mlekowego), to mikroorganizmy występujące w niektórych produktach spożywczych. Można je również znaleźć w specjalnych preparatach farmaceutycznych. Probiotyki mają wiele korzystnych właściwości, które są dobre nie tylko dla zdrowia jelit, ale także dla ogólnego funkcjonowania organizmu.

  • do bakterii probiotycznych zalicza się:
  • bakterie szczepu lactobacillus acidophilus,
  • bakterie bifidobacterium,
  • drożdże Saccharomyces boulardii.

Aby produkt mógł być uznany za probiotyk, musi spełniać następujące kryteria:

  • Pochodzenie - Musi pochodzić ze zdrowej i naturalnej flory bakteryjnej w jelicie grubym człowieka.
  • Przynależność - musi należeć do określonego rodzaju lub gatunku.
  • Bezpieczeństwo - bezpieczny dla ludzi, nie posiada właściwości patogennych lub szkodliwych
  • Odporność na działanie soku żołądkowego, soli żółciowych i enzymów trawiennych
  • Działanie - antagonista w stosunku do niekorzystnych bakterii flory jelitowej
  • Niezawodność - udowodnione naukowo korzystne działanie
  • Stabilność - probiotyk musi być stabilny podczas przetwarzania i przechowywania.

Właściwości i funkcje bakterii kwasu mlekowego

Naukowcy wciąż badają naturalne probiotyki. Wiemy, że mają one korzystny wpływ na układ pokarmowy, odpornościowy, a także moczowo-płciowy. Naturalne probiotyki mają właściwości antybakteryjne, wzmacniające i stymulujące.

Procesy trawienne są wspomagane przez naturalne probiotyki

Dobre naturalne probiotyki biorą udział w trawieniu, gdy fermentują. Pomagają nam w trawieniu węglowodanów, białek i tłuszczów do bioaktywnych związków, które możemy przyswoić. Ułatwiają przyswajanie i wykorzystanie mikroelementów zawartych w pożywieniu. Osoby z nietolerancją laktozy powinny również rozważyć szczepy bakterii probiotycznych. Naturalne probiotyki mogą pomóc w zmniejszeniu nietolerancji laktozy. Uwalniają one laktazę, która jest enzymem rozkładającym laktozę.

Naturalne probiotyki wspomagają układ trawienny i moczowo-płciowy

Ochrona układu pokarmowego i moczowo-płciowego to najważniejsze funkcje bakterii mlekowych.

  • Leczenie biegunek wywołanych przez rotawirusy. Naturalne probiotyki mogą być również stosowane w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia biegunki po leczeniu antybiotykami.
  • Zapobieganie gromadzeniu się rakotwórczych metabolitów w jelitach
  • Wspomaganie trawienia i zapobieganie występowaniu dolegliwości żołądkowo-jelitowych u osób zdrowych
  • Możliwość leczenia różnego rodzaju zaburzeń flory bakteryjnej jelit
  • Leczenie stanów zapalnych żołądka i jelit, do których należą dolegliwości wywołane przez bakterie Helicobacter Pylori.
  • Regulacja konsystencji stolca u osób cierpiących na zaparcia i zespół jelita drażliwego
  • Profilaktyka chorób układu moczowo-płciowego, zapobieganie infekcjom dróg moczowych.

Naturalne probiotyki zwiększają odporność organizmu

Probiotyki są nie tylko dobre na trawienie, ale również pozytywnie wpływają na odporność. Probiotyki odgrywają ważną rolę we wspieraniu układu immunologicznego. Powszechnie wiadomo, że odporność zaczyna się w jelitach. Mikroflora jelitowa jest odpowiedzialna za sprawne funkcjonowanie komórek odpornościowych. Posiada ona również właściwości ochronne, które zapobiegają rozwojowi patogenów. Jeśli chcesz zachować dobre zdrowie i odporność, koniecznie sięgnij po naturalne probiotyki.

suplementy diety

Jaka jest różnica między prebiotykami a probiotykami?

Prebiotyki nie zawierają żywych mikroorganizmów. Zawierają jedynie niestrawione substancje pobudzające. Główną funkcją prebiotyków jest stymulowanie wzrostu bakterii w jelicie grubym. Są więc rodzajem roztworu odżywczego dla probiotyków. Aby produkt mógł zostać uznany za prebiotyk, musi spełniać określone kryteria. Należy do nich obniżenie pH treści pokarmowej oraz selektywne oddziaływanie na wzrost i aktywność pożytecznych bakterii. Prebiotyki nie mogą być wchłaniane przez nasz układ pokarmowy. Prebiotyki można znaleźć w naturalnych źródłach, takich jak czosnek, korzeń cykorii i cebula, karczochy, banany i płatki owsiane.

Naturalne probiotyki - źródła występowania

Naturalne probiotyki mogą mieć pozytywny wpływ na zdrowie, o czym świadczą powyższe przykłady. Wspomagają one trawienie i wzmacniają odporność. Jak włączyć naturalny probiotyk do swojej diety? Jakich produktów spożywczych powinieneś szukać?

Wykazano, że probiotyki są obecne m.in. w piklach i fermentowanych produktach mlecznych.

Fermentowane produkty mleczne

Do sfermentowanych produktów mlecznych zaliczamy jogurt naturalny i kefir, a także maślankę, acidofil, acidophilus i kwaśne mleko. Jogurt jest doskonałym źródłem białka, wapnia i żelaza, a także fosforu, witamin z grupy B i żelaza. Częściowo przyczyną charakterystycznego smaku maślanki i kefiru jest kwas mlekowy, który powstaje w wyniku fermentacji. Mleko acidofilne jest produkowane z mleka zakwaszonego czystymi kulturami bakterii. Probiotyki zawarte w fermentowanych produktach mlecznych mogą korzystnie wpływać na perystaltykę jelit. Wspomagają one trawienie i wchłanianie składników odżywczych z pożywienia. Produkty te nie powinny być w żaden sposób przetwarzane.

Kiszona kapusta

Kiszona kapusta jest bogata w witaminy z grupy B, zwłaszcza B12 i B6. Jest również bogata w witaminę C.

Ogórki kiszone

Kiszone owoce i warzywa to jedne z najzdrowszych produktów spożywczych. Ogórki kiszone są bogate w witaminy z grupy B. Regularne spożywanie ogórków kiszonych wspomaga układ nerwowy i poprawia koncentrację.

Chleb na zakwasie z buraków

Zakwas buraczany, czyli klarowny, fioletowy płyn, który powstaje z kiszenia buraków, nazywany jest "zakwasem buraczanym". Jest on fermentowany przez bakterie kwasu mlekowego. Zakwas buraczany stanowi doskonałe źródło witaminy C, a także witamin z grupy B. Zawiera również duże ilości żelaza, wapnia i magnezu oraz potasu.

Kwas chlebowy

Kwas chlebowy to napój wytwarzany z fermentującego chleba. Wspomaga odbudowę naturalnej flory bakteryjnej jelit, poprawia przemianę materii i ułatwia trawienie. Jest bogaty w witaminy z grupy B.

Inne źródła probiotyków

  • Kimchi to koreańska kiszona kapusta pekińska.
  • Rejuvelac to fermentowany napój z kiełkujących ziaren pszenicy, żyta, jęczmienia, prosa, gryki i innych zbóż.
  • Kombucha to symbiotyczna kolonia składająca się z drożdży i bakterii.
  • sery niepasteryzowane,
  • Mleko sojowe, jogurt sojowy i kefir sojowy to roślinne alternatywy dla fermentowanych produktów mlecznych.

Praktyczne zastosowanie probiotyków

Wiele suplementów diety zawiera probiotyki jako składnik. W aptekach można znaleźć probiotyki ginekologiczne. Są to preparaty, które poprawiają odporność i zapobiegają biegunkom. Zachowaj ostrożność podczas przyjmowania suplementów diety i upewnij się, że jesteś pod kontrolą lekarza. To są najczęstsze zastosowania bakterii probiotycznych:

  • biegunka,
  • alergie pokarmowe
  • Zapalenia żołądka
  • Przewlekłe zaparcia
  • Przewlekłe zapalne choroby jelit
  • zespół jelita drażliwego,
  • próchnica zębów,
Top