• 26 listopada 2022

Najczęstsze są dwie sytuacje, w których stosuje się dietę eliminacyjną: alergie pokarmowe i nietolerancje pokarmowe. Zbilansowana dieta eliminacyjna, która zawiera bezpieczne zamienniki zakazanych produktów, dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych. W tym artykule wyjaśnione zostaną zasady diety eliminacyjnej. W tym artykule zostaną również wyjaśnione różnice między nietolerancjami pokarmowymi a alergiami.

Jaka jest różnica między nietolerancją pokarmową a alergią pokarmową?

Zarówno nietolerancja pokarmowa, jak i alergia pokarmowa mogą powodować nieprzyjemne objawy w układzie pokarmowym. Choroby te są wywoływane przez różne czynniki.

Alergia pokarmowa

Alergia pokarmowa to reakcja alergiczna na substancje zawarte w pożywieniu. Powstaje ona, gdy układ odpornościowy reaguje nieprawidłowo na alergen. Alergia pokarmowa może dotyczyć zarówno dzieci, jak i dorosłych.

Wymienione pokarmy należą do najczęstszych alergenów:

  • alergeny znajdują się w mleku krowim (białka mleka krowiego).
  • jaja,
  • rybach,
  • owoce morza,
  • pszenicy,
  • soi,
  • orzeszki ziemne,
  • orzechy laskowe,
  • orzeszki ziemne,
  • truskawki,
  • owoce cytrusowe,
  • pomidory.

Inne pokarmy, które mogą wywołać reakcje alergiczne to jabłka, jagody i porzeczki, dynia, marchew i buraki, a także ziemniaki, buraki i ziemniaki.

Objawy alergii pokarmowej:

  • bóle brzucha
  • biegunka,
  • wymioty,
  • refluks żołądkowy
  • aftowe zapalenie jamy ustnej
  • nieżyt nosa, zapalenie krtani,
  • atopowe zapalenie skóry,
  • wstrząs anafilaktyczny

U małych dzieci może wystąpić kolka jelitowa, reakcje skórne (wysypka lub rumień), a nawet kolka jelitowa.

Nietolerancja pokarmowa

Nietolerancja pokarmowa nie jest bezpośrednio związana z układem immunologicznym, w przeciwieństwie do alergii. Jest ona spowodowana przez inne mechanizmy.

Najczęstszą przyczyną nietolerancji pokarmowej jest brak pewnych enzymów.

Niektóre produkty mogą powodować nietolerancję z powodów farmakologicznych (np. kofeina lub histamina).

Oto najczęstsze nietolerancje pokarmowe:

  • nietolerancja laktozy,
  • nieceliakalna nadwrażliwość na gluten,
  • nietolerancja fruktozy,
  • nietolerancja histaminy.

Objawy nietolerancji pokarmowej

Objawy nietolerancji pokarmowej są podobne do alergii. Ważne jest, aby od razu postawić diagnozę i szybko wdrożyć plan leczenia, który może obejmować dietę eliminacyjną.

Kto powinien być na diecie eliminacyjnej? Diagnostyka

Powyższe objawy, szczególnie te nawracające, są pierwszymi sygnałami, że należy skonsultować się z lekarzem. Samodzielne próby stosowania diety eliminacyjnej nie są dobrym pomysłem.

Lekarz zleci niezbędne badania, aby znaleźć problematyczny składnik w Twoim pożywieniu. Poniższe badania powinny być wykonane przed rozpoczęciem diety eliminacyjnej:

  • Testy na alergie pokarmowe, które powodują natychmiastowe (natychmiastowe) reakcje alergiczne
  • Testy na nadwrażliwość pokarmową, takie jak te, które są związane z przewlekłym zapaleniem jelit, mogą powodować opóźnione reakcje alergiczne.
  • Testy na nietolerancję pokarmową, takie jak wodorowe testy oddechowe lub pakiety testów genetycznych.

Dieta

Na czym polega dieta eliminacyjna? Najważniejsze zasady

Dieta eliminacyjna odnosi się do wykluczenia pokarmów, które mogą powodować nietolerancje pokarmowe lub alergie.

Dieta eliminacyjna jest najczęstszą metodą leczenia objawów nietolerancji lub alergii. Dieta eliminacyjna może być również stosowana do diagnozowania alergii, jeśli nie jest możliwe ustalenie źródła alergii.

  • Dieta eliminacyjna jest metodą leczenia. Odpowiednio zbilansowana dieta może doprowadzić do całkowitego lub częściowego ustąpienia objawów alergii i nietolerancji. Odpowiednio zaplanowany codzienny jadłospis z bezpiecznymi zamiennikami dostarcza niezbędnych składników odżywczych.
  • Dieta eliminacyjna jest stosowana jako test diagnostyczny. Produkty, które mogą wywoływać objawy usuwa się z jadłospisu na okres około dwóch tygodni. Zaleca się ponowne wprowadzenie każdego składnika, który został usunięty z diety po ustąpieniu objawów alergii. Często jest to wystarczający sygnał, że organizm jest uczulony na dany produkt.
  • Najważniejszymi zasadami diety eliminacyjnej są:
  • Dieta eliminacyjna powinna mieć zbilansowany jadłospis, zarówno pod względem kaloryczności, jak i składników odżywczych. W diecie eliminacyjnej możliwe jest wyeliminowanie niektórych pokarmów i całych grup pokarmów. W rezultacie istnieje ryzyko wystąpienia niedoborów żywieniowych.
  • Poszukaj bezpiecznych i pożywnych alternatyw dla wykluczonych pokarmów. Możesz jeść rośliny strączkowe, jarmuż, migdały i brokuły jako źródła wapnia. Gryka, proso i amarantus są dobrą alternatywą dla zbóż glutenowych.
  • Jeśli nie wiesz, jak zbilansować swoją dietę na diecie eliminacyjnej, skorzystaj z konsultacji dietetycznej
  • Poświęć czas na czytanie wszystkich etykiet, w tym tych, które mówią "wegańskie", bezmleczne lub "bezglutenowe" podczas zakupów.
  • Możesz kupić produkty bezglutenowe z symbolem krzyżyka od Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią.
  • W restauracjach pytaj o tabele alergenów.
  • Reakcje krzyżowe są ważne. Jeśli jesteś uczulony na mleko krowie, powinieneś skonsultować z lekarzem, czy powinieneś wyeliminować również mleko kozie lub owcze.
  • Dieta eliminacyjna jest dietą restrykcyjną. Po wyeliminowaniu niektórych pokarmów możesz odczuwać zmęczenie i bóle głowy. Twój organizm w końcu przyzwyczai się do nowej diety i objawy znikną.

Najpopularniejsze diety eliminacyjne

Istnieje wiele rodzajów diet eliminacyjnych, w tym dieta bezglutenowa, bezlaktozowa, bezmleczna, bezjajeczna i bezjajeczna.

Zmodyfikowana dieta eliminacyjna jest zalecana dla osób z dermatologią atopową (AZS).

Poznaj zasady każdej z tych diet.

Dieta eliminacyjna bezglutenowa

Gluten jest kombinacją białek występujących w niektórych zbożach. Osoby cierpiące na celiakię muszą przestrzegać ścisłej diety bezglutenowej. Celiakia, będąca formą choroby autoimmunologicznej, charakteryzuje się niemożnością spożywania glutenu.

Kiedy gluten powoduje podrażnienie układu pokarmowego, niektórzy ludzie decydują się na wyeliminowanie glutenu ze swojej diety.

Przed wyeliminowaniem ze swojej diety produktów zawierających gluten należy zasięgnąć porady lekarza i/lub dietetyka.

Jedzenie bezglutenowe oznacza unikanie produktów takich jak:

  • chleb wykonany z mąki pszennej, orkiszowej i żytniej, a także mąki jęczmiennej i owsianej
  • makarony wykonane z mąki pszennej, orkiszowej i żytniej.
  • kasze: kuskus i bulgur, jęczmienna, perłowa i jęczmienna
  • wypieki, ciasta i słodycze produkowane z mąki pszennej, orkiszowej lub żytniej.
  • płatki orkiszowe, jęczmienne, żytnie,
  • potrawy mączne,
  • okruchy chleba są używane w wielu potrawach.

Co można jeść? Można jeść zboża bezglutenowe, takie jak proso, gryka i amarantus, a także ryż, tapiokę i kukurydzę.

Dieta bezlaktozowa

Organizm wykorzystuje enzym zwany laktazą do rozkładania laktozy, cukru mlecznego. Nietolerancja laktozy jest stanem, w którym organizm nie posiada wystarczającej ilości enzymu laktazy.

Dieta bezlaktozowa nie obejmuje mleka krowiego ani produktów mlecznych, takich jak:

  • koktajle mleczne i napoje na bazie mleka
  • lody, sorbety,
  • sosy i puddingi z dodatkiem mleka
  • zupy kremowe i śmietanowe z dodatkiem mleka

W pojedynczych przypadkach:

  • jogurty naturalne,
  • śmietany i kwaśne kremy
  • kefiry, maślanki,
  • masło,
  • sery twarogowe,
  • twarożki i serki homogenizowane

Śladowe ilości laktozy można znaleźć również w niektórych innych produktach spożywczych.

Co można pić i jeść przy nietolerancji laktozy? Przede wszystkim dostępne są napoje na bazie roślin (sojowe, kokosowe, migdałowe, owsiane), jogurty wegańskie i inne bezlaktozowe alternatywy dla popularnych produktów spożywczych.

Dieta bezmleczna

Inną popularną dietą eliminacyjną jest dieta bezmleczna. Dieta bezmleczna jest bardzo podobna w koncepcji do diety bezlaktozowej. Stosuje się ją najczęściej u osób uczulonych lub wrażliwych na białko mleka, w szczególności białko mleka krowiego. Dieta bezmleczna nie zawiera mleka ani produktów mlecznych na bazie mleka.

Dieta bezjajeczna

Osoby, które są uczulone na jajka mogą stosować dietę bezjajeczną. Dieta ta ma na celu wyeliminowanie jajek i wszelkich produktów, które mogą je zawierać.

Jajka są używane jako zagęstnik w kuchni, ale można się bez nich obejść. W sklepach dostępne są obecnie wegańskie i syntetyczne substytuty jajek. Jajka mogą być używane do zagęszczania potraw i deserów. To jest najważniejsza rzecz w jajkach. Powinieneś również rozważyć dodanie nowych potraw do swojej diety, takich jak jajecznica z tofu.

Top